Curs: Economie instituţională
Conf. univ. dr. Cosmin Marinescu
CUPRINS
Tema I
INSTITUŢIILE ÎN ŞTIINŢA ECONOMICĂ
1. Economia instituţională. Ce sunt instituţiile?
2. Ipoteze metodologice: individualism şi subiectivism
3. Clasificarea şi proprietăţile instituţiilor
4. Instituţii şi organizaţii
Tema II
SISTEME INSTITUŢIONALE ŞI ORDINE SOCIALĂ
1. Instituţii, cooperare socială şi coordonare
2. Ordinea socială: spontană şi planificată
3. „Libertate" şi „putere" în analiza instituţională: „domnia legii"
Tema III
DREPTURILE DE PROPRIETATE
1. Instituţia economică a dreptului de proprietate
2. Formarea drepturilor de proprietate
3. Utilizarea drepturilor de proprietate: logica organizării economice
Tema IV
ORGANIZAŢII ECONOMICE ŞI GUVERNANŢĂ CORPORATISTĂ
1. Despre contract şi natura firmei
2. Calculul economic şi activitatea antreprenorială
3. Proprietate şi control: problema principal-agent în sfera economic
Tema V
INSTITUŢII ŞI GUVERNĂMÂNT POLITIC
1. Acţiunea guvernului în societate
2. Teoria alegerii publice şi procesul politic
3. Principal-agent în sfera politică
4. Constrângeri instituţionale asupra guvernării: constituţie şi competiţie
Tema VI
SCHIMBAREA INSTITUŢIONALĂ
1. Cum şi de ce are loc schimbarea instituţională
2. Evoluţia instituţiilor interne
3. Transformarea instituţiilor externe
4. Competiţia instituţională şi sensul schimbării
Tema VII
SURSELE INSTITUŢIONALE ALE PROGRESULUI ECONOMIC
1. Instituţiile în teoria dezvoltării economice
2. Libertate economică şi prosperitate
3. Reforme instituţionale şi progres economic: studii aplicative
Tema VIII
SCHIMBARE INSTITUŢIONALĂ ÎN EST: DE LA PLAN LA PIAŢĂ
1. Tranziţia la economia de piaţă: transformare sistemică
2. Reforma proprietăţii şi a cadrului legislativ
3. Fragilitate instituţională şi reformă: exemplul României
4. Dimensiunea instituţională a extinderii UE
Bibliografie
1. BALCEROWICZ, Leszek - Libertate şi dezvoltare, Editura Compania, Bucureşti, 2001;
2. BASTIAT, Frédéric - Selected essays on political economy, Irvington-on-Hudson, NY: The Foundation for Economic Education, Inc., 1995, online la: http://www.econlib.org/library/Bastiat/basEss.html ;
3. BLOCK, Walter - Pledoarii imposibile, Editura Nemira, Bucureşti, 1998, vezi http://misesromania.org/175/ ;
4. BUCHANAN, James - Calculul consensului. Fundamente logice ale democraţiei constituţionale, Editura Expert, Bucureşti, 1995;
5. BUCHANAN, James - Limitele libertăţii între anarhie şi Leviathan, Institutul European, Bucureşti, 1997;
6. DĂIANU, Daniel; VRÂNCEANU, R. (coord.) - Frontiere etice ale capitalismului, Editura Polirom, Bucureşti, 2006;
7. EGGERTSSON, Thráinn - Economia neoinstituţională (comportament şi instituţii), Ed. Cartier, Bucureşti, 1999;
8. FUDULU, Paul - Teoria economică a culturilor şi instituţiilor, Editura Universitară, Bucureşti, 2007;
9. FUKUYAMA, Francis - Încredere. Virtuţile sociale şi crearea prosperităţii, Ed. Antet, Bucureşti, 2000;
10. KORNAI, Jànos - The Road to a Free Economy. Shifting from a Socialist System, W.W.Norton, New York, 1990;
11. LOCKE, John - Al doilea tratat despre cârmuire, Editura Nemira, Bucureşti, 1999;
12. MARINESCU, Cosmin (coord). - Economia de piaţă. Fundamentele instituţionale ale prosperităţii, Editura ASE, Bucureşti, 2007;
13. MARINESCU, Cosmin - Instituţii şi prosperitate. De la etică la eficienţă, Editura Economică, Bucureşti, 2003;
14. MISES, Ludwig von - Human Action, Henry Regnery, 3rd rev. ed., Chicago, 1966, vezi http://misesromania.org/43/;
15. NORTH, Douglass - Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press, 1990;
16. OLSON, Mancur - Creşterea şi declinul naţiunilor, Editura Humanitas, 1999;
17. PEJOVICH, Svetozar - Economic Analysis of Institutions and Systems, Kluwer Academic Publishers, 1995;
18. POHOAŢĂ, Ion - Repere în economia instituţională, Editura Economică, Bucureşti, 2009;
19. ROTHBARD, Murray - The Ethics of Liberty, New York University Press,1998, vezi http://misesromania.org/75/;
20. SMITH, Adam - Avuţia naţiunilor. Cercetare asupra naturii şi cauzelor ei, Ed. Universitas, Chişinău, 1992, online la: http://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html, pentru varianta în limba engleză;
21. de SOTO, Hernando - Cealaltă Cărare, Editura Sedona, Timişoara, 1999;
22. WEBER, Max - Etica protestantă şi spiritul capitalismului, Editura Humanitas, Bucureşti, 2007;



Din punctul meu de vedere,
restanta
Economie institutionala
Curs economie institutionala
economia institutionala
Economie Institutionala
Am prins microbul
Dupa cateva cursuri am prins microbul iar de atunci nu m-am oprit am citit in continuu, Walter Block, Hans-Herman Hoppe, Mises, Rothbard, Friedmann, Hayek, Hazlitt, etc... Aceasta materie mi-a facut pofta sa citesc si sa ii cunosc pe marii economisti.
Ii multumesc D-lui Marinescu pentru un curs foarte interesant, distractiv si bine structurat, pentru seminarii pline de dezbateri din care am avut numai de invatat.
Sper ca facultatea sa pastreze cursul acesta pentru ca am un frate care a terminat anul 1 si ii doresc si lui sa descopere Economia Institutionala.
o noua abordare a economiei
recunosc ca a fost un curs
bine ca recunosti :)
Administrator pt Ionut
Numai pareri bune
Fata de alti profesori si alte materii cursul a fost coerent structurat, seminariile interactive si interesante , iar examenul a fost unul corect unde fiecare a primit ce a meritat.
Este adevarat ca la seminarii am dezbatut teme controversate, si am ajuns la niste concluzii care nu sunt neaparat acceptate de publicul larg, dar aceste lucruri cred ca fac materia mai valoroasa si mai interesanta.
Economia instituţională este necesară
geo!! tu parca esti sef la
Se merita!
Economie Institutionala
filozofilor de pana acum
Un curs cu adevarat util!
Economia institutionala - un curs ce-ti dezvolta gandirea!
Lasati prostiile si coborati
marea prostie e cand nu respecti opiniile altora
Draga Lory, in ASE se
hai ca esti distractiv
cursul de economie instituionala
Mie personal mi-a placut aceasta materie si mi s-a parut interesanta. Chiar dk, studiul acestei materii s-ar putea sa nu ii ajute in mod deosebit la angajare pe unii dintre noi, in mod cert, informatiile primite in cadrul cursului de economie institutionala dezvolta intelegenta si maresc semnificativ bagajul de cunostiinte. Cand te prezinti la un interviu, ca economist, nu e suficient sa cunosti doar microeconomie; ai nevoie de un anumit cumul de cunostiinte, iar economia institutionala contribuie la realizarea acestui cumul. In ceea ce priveste desfasurarea cursurilor si a seminariilor de eco instit., pot spune k au fost f dragute pt k nu s-au bazat pe dictare. In prim plan au fost discutiile libere, dezbaterile, si in plan secund scrierea dupa dictare. Fiecare a putut sa isi exprime parerile, sa isi argumenteze parerile , sa puna intrebari si sa ii fie ascultat punctul de vedere.
Economia Institutionala- Intr-adevar se merita
Citeam la inceputul anului universitar postarile colegilor mei mai mari (care marturisesc, mi-au starnit si mai mult curiozitatea fata de acest curs) si iata-ma ajunsa acum in placuta ipostaza de a-mi exprima si eu opiniile si impresiile. Intr-o ordine cumva inversa, am sa spun ca intr-adevar acest curs ar trebui studiat inca din anul doi, intucat consider ca nu este deloc neglijabil gradul sau de deschidere al abordarilor si prezentarilor problemelor studiate. Am apreciat deasemenea modul interactiv de desfasurare al cursurilor si seminariilor, astfel fiind clarificate toate aspectele mai ales cele cu caracter de nouatate(deloc putine) cand am aflat, inca de la primul curs ca "institutiile sunt norme" si ca "stimulentele conteza".
Facultatea de Economie
SE MERITA
A fost cursul ca reprezentat
Porcarii sunt probabil cele
Porcarii sunt probabil cele cu care te-ai obisnuit tu. Nu vezi ca te contrazici singur? Daca a fost pierdere de timp, cum spui, cine te-a pus sa pierzi timpul venind la cursuri... ca doar nu s-a facut prezenta, ca in alte cazuri. Oricum, pentru mine a fost "altceva", ceva diferit si mult mai profund decat ma obisnuisem la alte cursuri.
datoria externa
Ar putea o tara cu economie de piata sa aiba datorii extene? Daca da, care ar fi consecintele?
rectificare datoria externa
Institutionala
E.I.: umbre si lumini
Cursul de Economie Institutionala este, intr-adevar, "altceva": pentru unii poate fi o materie utila pentru ca pune accent de dezvoltarea gandirii economice iar pentru altii poate fi o materie inutila tocmai pentru din acelasi motiv (nefiind o materie "cantitativa", utilitatea ei pentru studenti este greu cuantificabila). Cred ca principalul "tipping point" pentru modul meu de gandire l-a reprezentat urmatoarea idee receptata la curs: ca dreptul de proprietate duce la aparitia Legislatiei si nu invers, adica Cartea mea favorita de economie este "Economia intr-o lectie" de Hazlitt. Cand am citit-o mi se parea o pierdere de timp iar ideile dezbatute acolo puerile (ma gandeam: ce rost are sa dezbati daca progresul tehnic produce intr-adevar somaj, cum ar putea vreodata cineva sa creada asta?) pana cand am facut un test pe prietenii mei si am vazut ca ceea ce H.H. sustine in carte este teribil de adevarat (ca oamenii sunt in general analizeze pe termen lung o situatie, fiind mult mai atrasi de, si multumindu-se cu, ceea ce viitorul apropiat le ofera). Cam asa a fost si cu dreptul de proprietate atunci cand citeam cartea de E.I.: pe masura ce citeam argumentatia imi insuseam argumentele, aprobam ideea si, ulterior, mi se parea ca eu deja stiam lucrurile astea si ca pierd timpul. :) Insa, asa cum empirismul se bazeaza pe ideea nedemonstrata prin experienta si experiment ca dobandim cunoastere prin experienta, existenta cursului de E.I. se bazeaza intr-o mai mare masura pe coercitie decat pe actiune voluntara din partea celor doi agenti ai "pietei educationale": studenti si profesori. Iar aceasta stare de fapt contravine principiilor liberale pe care cartea le sustine: suprematia pietei libere bazate pe schimb voluntar in fata regulilor artificiale si coercitive impuse de stat. Bineinteles, contraargumentul evident este ca eu nu sunt obligat sa urmez studiile Facultatii de Economie putand oricand sa dispun de dreptul meu de a renunta la studii. In aceeasi nota, nici impozitele nu ar mai fi o masura a statului bazata pe coercitie pentru ca eu m-as putea sinucide sau muta in alta tara. Asadar, doar daca putem spune ca eu aleg sa raman in viata/in tara accept si particip voluntar la schimbul cu statul (impozite, legislatie etc) putem spune si ca prin pastrarea statului de student acceptam orice materie impusa. Cred ca ar fi fost mai bine pentru sustinerea cauzelor liberalismului ca materia sa fie una facultativa. Inainte de a fi liberal sunt un utilitarian moderat si privesc in general cu reticienta ideile care impart lumea in "alb si negru". Astfel, nu sunt nici adeptul statului foarte slab, idealul spre care tind liberalii, nici al celui foarte dominant, ca in socialism. Mai degraba sustin ideea unui stat cu functii limitate dar puternic in exercitarea atributiilor ce i-au fost incredintate de catre popor. In ceea ce ii priveste pe cei doi profesori, d-nii Marinescu (curs) si Staicu (seminar) am un singur repros de facut: sunt adeptii mult prea infocati ai dreptatii absolute (cel putin asa i-am perceput eu). Dreptatea absoluta este un concept extrem de seducator dar in acelasi timp foarte dificil de gestionat si, in timpul cat i-am cazut in brate, mi-am dat seama ca este nesustenabil. Argumentul meu principal este simplu: oamenii nu sunt masini, nu sunt algoritmi de calcul. Asa cum spunea NN Taleb in Lebada Neagra, oamenii trebuie sa gandeasca nu sa calculeze. Dreptatea absoluta isi dovedeste cel mai evident lipsurile in cazul legitimei aparari. Una peste alta, cel mai improtant castig dupa acest curs este, asa cum au mai spus si altii, pofta de lectura pe care o creeaza. :) Acum il citesc pe Keynes apoi urmeaza Friedman, vreau sa vad singur in al carui mod de gandire ma regasesc. :) Succes, Radu
Libertatea de alegere
Inclin sa-ti dau dreptate, Radu S., in cateva privinte, insa descopar cat de natural te contrazici. Intai spui ca EI e o materie care iti stimuleaza dezvoltarea gandirii economice, fapt intarit cu vorbele lui Taleb - "oamenii trebuie sa gandeasca nu sa calculeze". In acelasi timp, esti cumva dezamagit ca nu e vorba de o materie "cantitativa", caz in care utilitatea ei pentru studenti ar fi mai usor cuantificabila.
Trebuie sa te hotarasti: vrei un curs calitativ, care dezvolta gadirea sau vrei unul cantitativ, ca sa-i calculezi utilitatea? Ai tu vreo metoda de calcul valabila pentru noi toti?
Sunt de acord si cu principiul libertatii de alegere, despre acesta as fi vrut mai mult sa scriu. Si mie mi s-ar parea tare interesanta perspectiva in care studentii sa-si aleaga cursurile, nu numai EI, ci si Economia Romaniei, si Matematica, şi Macroeconomia, adica toate cursurile sa intre in sfera "facultativelor"... din care noi sa alegem un anumit numar de cursuri pentru a acumula niste puncte, la fel ca in strainatate. In acest fel, studentii ar putea sa aleaga nu doar cursurile, ci si profesorii, caci si ei ar intra in definitiv "la alegere". Nu crezi ca ar fi un mijloc foarte bun pentru a ne dispensa de unii profesori care nu stimuleaza nimic, ca sa nu mai vorbim de "gandirea economica"?
Apoi, zici ca pentru sustinerea cauzelor liberalismului, materia trebuie sa fie facultativa. Sa inteleg ca, in cazul materiilor care sustin cauzele interventionismului, acestea trebuie sa fie impuse, obligatorii?? :))
Pe de alta parte, eu nu am inteles ca EI este despre liberalism, ci despre institutii, drept de proprietate, contract, intreprinzator, stat, putere politica, progres economic... Eu am citit cu mare atentie cursul si nu am descoperit cuvantul liberalism in listele de cuvinte cheie.
Parerea mea e una simpla: prefer profesorii infocati, chiar si pentru dreptate aboluta cum spui tu, care isi fac cu pasiune meseria, fata de profesorii amorfi, care uneori au mai multe in comun cu nedreptatea.
Imi place sa cred ca se va intampla ca, odata si odata, studentii sa ajunga la o mai mare libertate de alegere fata de cea ce se intampla in facultati. Altfel, cred ca ti-ai dat seama in acesti ani, ca birocratia ne mananca. :)
Bafta Radu S., ca "succes" ne doresc numai profesorii! :)
Cateva precizari
Salut, Observ ca ai folosit bomboana "sunt de acord dar" pentru a indulci critica. :) Te asigur ca nu e necesar, eu ador critica si chiar cred ca discutiile in contradictoriu conduc la progres (crez care mi-a adus o corijenta la mate in liceu pentru ca profesorul, crestin convins, sustinea exact contrariul :) ). Nu sunt dezamagit ca volumul de cunostinte (mai exact, evaluarea acestuia) este greu cuantificabil in cazul EI, nu cred ca reiese asta din ce am scris. Spuneam doar ca opinia asupra materiei este influentata puternic de acest atribut: unora le place din acest motiv altora nu le place tocmai din acelasi motiv (drept dovada este un comentariu anterior al cuiva care proslavea materiile "cantitative/matematice": micro, macro, analiza, finante etc). Evident, eu sunt mai tentat sa dezvolt o afinitate pentru materiile din prima categorie (desi sunt, in general, un empirist si folosesc instrumente matematice/statistice in job-ul meu). Apoi, eu nu sunt de acord ca toate materiile sa fie facultative. :) Sustin insa ideea ca fiecare student sa isi aleaga profesorul de curs (aici e simplu) si seminar la care sa se duca. Daca toate cursurile ar fi facultative, in lipsa unor stimulente care sa actioneze in sens contrar, tendinta studentilor ar fi sa aleaga materii si profesori la care promovarea este lejera. In plus, nu te poti numi absolvent de Economie fara sa fi facut Micro si Macro. :) Mai degraba zic ca, pentru a nu intra in contradictie cu superioritatea principiilor liberei alegeri enuntate in carte, materia ar fi trebuit sa aiba un caracter facultativ. In cazul contraexemplului tau, nu exista nicio contradictie logica intre o materie de genul ala si statutul ei obligatoriu. Deviind un pic, nu ti se pare caraghios ca cineva sa sustina binefacerile comunismului folosindu-se de libertatea de exprimare pe care i-o ofera democratia? Invers nu ar fi posibil. :) Cat despre prezenta sau nu a keyword-ului "liberalism" printre cuvintele cheie ale cartii, cred ca e din cauza faptului ca valoarea intregului este mai mare decat suma partilor sale componente. :) Daca cineva m-ar intreba pe Twitter despre ce e cursul de E.I., raspunsul ar fi "o pledoarie pentru liberalism" urmand ca abia ulterior, cand beneficiez de mai mult spatiu, sa le iau pe rand. Totodata, ideea liberala reiese si din articolele scrise de dl Marinescu pe care le-am mai citit (mai ales din contraargumentele la Keynes sau "clasici"). Eu sunt impotriva dreptatii absolute si pentru ca, cred eu, promoveaza lipsa de responsabilitate. Desi aparent mai greoaie, pentru ca se bazeaza, teoretic, pe principii, dreptatea absoluta ne face sa nu ne folosim capacitatea de a gandi si sa pasam responsabilitatea pentru actiunile noastre, care trebuie sa fie individuala, catre grup, catre "asa e legea". Daca exista o lege cu doua articole, primul spunand: "Toti oamenii cu parul negru poarta un virus mortal" si al doilea spunand "Toti oamenii cu parul negru trebuie omorati" tu ai omori un blond natural vopsit negru? Dreptatea absoluta asa ti-ar cere, sa respecti legea ad literam pentru ca, facand interpretari, creezi o bucla infinita, relativizezi si, de aici, se creeaza anarhia. Ei bine, da, relativizarea extrema poate produce anarhie dar la fel si libertatea pura, neingradita (deci fara regula cu respectarea drepturilor celorlalti). Deocamdata n-am nicio solutie la aceasta problema (pentru ca nici anarhist nu sunt) dar, hei, n-am decat putin peste 20 de ani. :) Bafta, Radu P.S.: observ ca apar unele erori in comentariu dupa ce il trimit. cand apas eu send totul pare OK, nu stiu ce se intampla...
Inca o idee care reiese din carte/curs, cel putin in acceptiunea mea, este ca existenta dreptului de proprietate (in sensul amplu, proprietatea asupra ideilor, corpului, posesiunilor materiale etc) este caracteristica fundamentala a vietii (in sensul ca vorbim, mancam, votam, lucram etc pentru avem drepturi de proprietate). Din punctul meu de vedere, nevoia este factorul decisiv al existentei noastre. Asadar, daca Legea si Legislatia exista ca urmare a dreptului de proprietate, acesta exista ca urmare a nevoilor. In concluzie, dreptul de proprietate este relativ: daca ar aparea o Lebada Neagra si nevoile majoritatii s-ar schimba (sau ne-am fi nascut altfel), am putea foarte bine sa renuntam la dreptul de proprietate (ma refer la ideea in sine, nu la acceptiunile didactice).
tot libertatea de alegere
Da, am spus doar ca inclin. insa multe din cele pe care le scrii tu aici sunt contradictii evidente. Apropo, am auzit de niste discutii despre un coleg care era nemultumit ca nu a luat 10 la acest examen :)), iar daca tu esti acela nu ma mir ca s-a intamplat asa, pentru ca cine nu intelege macar dreptul de proprietate greu cred ca poate spera sa ia nota maxima la EI. Eu sunt departe de nota 10, insa recunosc ca, daca nu am scos nota dorita sunt multumita ca am reusit sa-mi schimb putin perspectiva asupra economiei. Sunt de acord ca nu poti fi absolvent de ASE fara sa faci micro si macro, insa depinde si cum le faci, ce inveti si ce iti foloseste de acolo. de exemplu, din articolele profului Marinescu despre costul de oportunitate si utilitatea marginala eu nu am inteles ca face vreo pledoarie pentru liberalism, ci doar demonstreaza niste erori peste care noi am trecut cu mare usurinta in liceu si la cursurile din anul 1.
Dar hai sa fiu de acord, hai, cu ideea pledoariei pentru liberalism, insa asta nu inseamna neaparat un lucru rau. Crezi ca romanii s-au vindecat complet de ranile comunismului pentru a nu avea nevoie de asa ceva?! Din pacate, trebuie sa te contrazic, cred ca exista inca profesori care poarta "rosu" pe dedesupt, iar la fatada pozeaza in mari democrati. Sau social-democrati, fie! Legat de exemplul tau, de aici deduc ca nu ai reusit sa intelegi dreptul de proprietate. Nu trebuie sa omoram pe nimeni din cei care sunt pasnici, care nu incearca la randul lor sa ne omoare... indiferent de culoarea parului lor, caci fiecare persoana este proprietarul corpului sau, si asta pentru ca asa e natura umana. Deci, dreptul de proprietate nu este relativ si nici libertatea.
Spui ca nevoile sunt absolute... ce zici daca nevoile mele sunt acelea de a te transforma pe tine in sclavul meu, sa muncesti gratis pentru mine??? :))
Spuneai ca experienta ta ti-a aratat cat de periculoasa este "dreptatea absoluta"... dar care experienta? Ca acum spui ca nu ai decat 20 si ceva de ani si nu i-ai citit nici pe Keynes, nici pe Friedman :)) Scuze, insa te cam contrazici... Nici eu nu i-am citit, insa in sinea mea imi pare rau ca termin facultatea asa. Pe de alta parte ma bucur! Si inca ceva.. ma bucur foarte mult ca am scris toate aceste lucruri aici... ia spune-mi, cati profi din cei care i-am avut s-au pus la opinia studentilor, asa cum facem noi aici, la Economie Institutionala. Mi se pare o exceptie in materie de comunicare. hai, ca mai avem si alte examene... :)
Putintica rabdare...
Lelia, este dificil sa purtam o dezbatere atunci cand contraargumentele unuia se bazeaza pe rastalmacirea argumentelor celuilalt. Observ, totodata, ca ai tendinta de a analiza tot ce spun strict prin prisma a ceea ce ai invatat la EI. Or, daca tot esti liberala, asta e ceva ilogic. Tot la fel cum piata libera se bazeaza pe atomicitatea ofertei si cererii, la fel si piata "ideilor" se bazeaza pe pluralism. Concret, ca liberala, tu ar trebui sa intelegi ca un X care preia in totalitate ideile lui Y este ceva mai apropiat de monopol/oligopol decat de atomicitate. Cred ca esti de acord ca nu are niciun rost sa existe un Radu, o Lelia, un Mihai etc care preiau ideile unui Marinescu si atat (asta, bineinteles, daca vezi in existenta ta ceva mai mult decat mancare, munca, "bucurii trupesti" etc).
Totodata, cred ca opinia ta cu privire la contradictiile mele provine din faptul ca incerci sa ma aloci exclusiv unui curent de gandire. Or eu am precizat de la inceput ca nu sunt de acord cu absolutismul, totul sau nimic.
Nu inteleg de ce amesteci ce spun eu despre dreptatea absoluta cu drepturile de proprietate. Ce treaba are una cu alta? Sunt doua chestiuni diferite, chiar daca suntem pe topic-ul numit "Economie Institutionala" nu inseamna ca fiecare litera si idee pe care o scriem trebuie neaparat sa se lege de aceasta materie. EI este doar o materie, una din cele cateva zeci pe care le faci in facultate, nu o transforma in religie. :) Observ si ca legi conceptul de "dreptate absoluta" de teoria economica (altfel, ce rost avea sa ii introduci pe Keynes si Friedman?). Te inseli. Acesta e un concept filosofic care are tot atata legatura cu economia cat are cu sportul, agricultura sau politica. Poti sa vezi la lucru aceste doua curente de gandire, dreptatea absoluta si dreptatea relativa, in Jocul Ielelor. Mie imi pare si mai rau ca exista persoane inteligente care nu stapanesc aceste doua notiuni. Aplici unul din aceste modele de judecata in viata de zi cu zi. Daca ar fi sa fac o deductie, as zice ca esti adepta dreptatii relative (cea care, in general, nu ne pune in ipostaze conflictuale cu sinele deoarece este bazata pe un subiectivism autoperceput). Daca erai adepta dreptatii absolute ti-ai fi pus atatea probleme incat era imposibil sa o legi de dreptul de proprietate. :)
Desi nu-ti stiu varsta, observ ca esti batrana. Batrana (daca ai citit "Matsushita Leadership" intelegi ca nu e o jignire, nici ceva peiorativ) pentru ca ideea "varsta inseamna cunoastere, un om de 40 de ani cunoaste, indubitabil, mai multe decat unul de 20" o intalnesti in general la persoanele in varsta. Or, ideea asta e un nonsens stupid pe care, sincer, m-am saturat sa il combat. Cred ca de cat sa argumentez aici si apoi sa imi spui ca ma contrazic, mai bine iti recomand direct Lebada Neagra.
Din nou, te raportezi la discutie exclusiv prin prisma materiei (si acestui site). D-nii Marinescu si Staicu nu scriu doar pe acest site si nu s-au oprit din scris dupa ce a fost tiparit manualul de EI. :) Pe primul il poti citi in ultimul numar din Forbes (cel mai recent, daca vrei sa fim rigurosi :) ) iar pe ultimul imi aduc aminte ca l-am citit in Saptamana Financiara (sau ZF, nu mai retin). Exista viata si in afara facultatii. :) Si cu asta cred ca am raspuns si la nedumerirea daca sunt eu cel care voia 10. Scoala este un mijloc, nu in scop in sine.
W/e placut,
Radu
"atomicitate" si monopol :)
Radu, vreau sa iti arat inca o data cat de mult gresesti, si de data asta o dai rau in bara cu economia (si nu ma refer la economie institutioanla). Faptul ca scrii in termeni eleganti, nu inseamna neaparat ca esti logic si ca ai dreptate. Tu spui ca "piata libera se bazeaza pe atomicitatea ofertei si cererii". Cat se poate de fals. Citeste in carti despre "piata libera" si vei vedea ca nu e nimic despre "atomicitate". Nu trebuie sa fie "multi, multi" pentru ca piata sa fie libera. Trebuie doar sa existe libertate de intrare si iesire, ceea ce inseamna ca piata libera poate sa fie chiar in conditiile monopolului (nu ma refer la monopolul de stat). Asta e un adevar economic important, care nu l-am intalnit in manualele noatre, ci in "Economia de piata". Citeste si tu si ai sa intelegi!
Oricum, nu este vorba aici despre ideile d-lui Marinescu, caci multe din ideile cursului si ale cartii au in spate economisti celebri, economisti clasici si laureati Nobel.
Da, am scris despre cursul de EI pt ca asa am vrut. Te deranjeaza asta, Radu s.? De exemplu, pe mine si pe alti colegi ne deranjeaza ca domnul nostru decan scoate cursul de economie institutionala pentru ca dansul are alte pareri apropo de liberalism. In cazul asta, ia spune-mi, cine are monopolul? Si imi pare rau pt ca mie mi-au placut dezbaterile si ideile si perspectiva de "altceva". Ca sustinator al "atomicitatii", tu ar trebui sa fii de aord cu mine ca nu avem nevoie numai de cursuri care sa priveasca lucrurile dintr-o singura directie.
Apoi, trebuie sa intelegi ca daca cineva preia ideile altcuiva, asta nu inseamna ca se manifesta vreun "monopol". Ideile sunt non-exclusive, ar trebui sa sti, tot de la economie, deci ideile nu pot face obiectul monopolului. Exsta viata in afara facultatii, bineinteles, si in ce ma priveste abia astept sa scap de facultate.
Nu eu am pomenit despre Keynes si Friedman, tu ai facut asta primul :)
Deci...
decanul scoate cursul de EI pentru ca are alte opinii despre Liberalism?! Esti sigura? Doar tu nu ai gasit liberalismul printre cuvintele cheie din carte... Oricum, tot conform "argumentelor" tale, nu ar trebui sa te supere ce zice decanul ci ar trebui sa-l aprobi pentru ca: este mai in varsta decat Marinescu, a citit mai mult (pentru ca e mai in varsta), gradele academice sunt superioare etc, asadar, in mod cert, "stie mai bine", nu? Trebuie sa te hotarasti: ce e mai important pentru tine, ideea sau autorul? Daca e prima, este un nonsens sa folosesti argumente de genul "ai 20 de ani" sau "n-ai urmat o facultate". Daca e a doua, te contrazici singura.
Iar ca sa iti arat ca intr-adevar te limitezi doar la ce scrie in carte, ai avut curiozitatea "sa google" autorul acela atat de mult citat in carte? La Ludwig von Mises ma refer. Daca o faceai, nu mai contraziceai ideea liberalismului folosind acel argument mai mult amuzant decat puternic: "nu am gasit cuvantul printre cuvintele cheie ale cartii". Cum am mai spus, iti impui niste limite artificiale si foarte stricte in gandire daca asimilezi fara cercetare orice ti se spune (in scoala, la job, in familie etc) si e pacat pentru ca vad ca vrei mai mult de la tine. :)
There`s no need for that! Pentru "asa am vrut" si "Te deranjeaza asta". :) Sper ca vei lupta pentru ideile tale. Si nu ma refer la a formula o petitie online si a o sustine cu mass-uri pe mess. :) Sunt de acord ca este mai bine ca studentilor sa le fie predate materii cat mai diversificate iar in ceea ce priveste cursurile de genul EI, sa fie incurajat accesul la cat mai multe curente de gandire (cel putin cele principale). In acelasi timp, cred ca fiecare student poate citi si avea acces la informatii si din alta parte decat de la facultate. La biblioteca (sau pe amazon, daca nu poti citi o carte in 3-7 zile cat e termenul standard la biblioteca ASE) gasesti materiale care iti ofera acces atat la nuantele a ceea ce inveti la facultate cat si la puncte de vedere contradictorii. Cine vrea mai mult (ma refer la studentii ASE) de la viata decat un "post sigur intr-o banca" sau unul comod de contabil pe undeva, nu cred ca are nevoie sa fie hranit cu lingurita de catre un profesor, oricare ar fi el. Daca vrei, iar e o contradictie intre ideile exprimate in carte si aceasta dorinta de impunere a materiei. In fond, ideea liberalismului este ca pietele nu au nevoie de controlul statului ci se autoregleaza. Asadar, nu e necesar ca un organism al statului sa spuna actorilor din piata ce si cum sa faca. Atunci de ce e nevoie ca statul/facultatea sa ii bata pe studenti la fund sa descopere liberalismul (prin materia EI)? Daca intr-adevar si intotdeauna s-ar aplica ideea ca indivizii stiu cel mai bine ce e "bun" pentru ei, l-ar descoperi singuri, nu? Observ ca, desi in acord cu ideile exprimate in carte, actionezi si gandesti tot din perspectiva clasica: sa ne oblige decanul/statul sa facem EI.
Legat de idei, nu e vorba atat de monopol cat de inutilitate. Tu vezi vreun rost pentru a exista X oameni cu aceleasi idei? Mie mi se pare suficient unul singur. Ai auzit de conceptul de carrying capacity? :) Nu vreau sa spun prin asta ca este gresit sa fim de acord. Spun doar ca, in acest caz, ar fi trebuit sa iti extinzi orizontul de cunoastere in afara celor cateva sute de pagini ale cartii si abia apoi sa vezi daca opiniile tale sunt in acord cu cele invatate.
Pe Keynes si Friedman i-am intodus in dicutie intr-un anumit context, cu totul diferit de cel in care ma refeream la dreptatea absoluta. Nu am simtit nevoia sa mentionez clar acest lucru pentru mie mi se pare usor sa faci diferenta intre ele (doar toti am terminat liceu inainte sa venim la facultate si am dat de Jocul Ielelor) si ma temeam sa-nu jignesc inteligenta. :) Inteleg din ce spui ca ai dificultati in a urmari si separa ideile intr-o discutie in care sunt mai multe concepte. "Faptul ca scrii in termeni eleganti, nu inseamna neaparat ca esti logic si ca ai dreptate." Foarte corect! La fel de corect ca "Faptul ca nu intelegi ce spune celalalt pentru ca foloseste termeni eleganti, nu inseamna ca celalt nu are dreptate ci ca nu intelegi." Occam's razor. :)
In concluzie, as vrea sa incheiem. Este evident ca ideea mea de dezbatere este diferita de a ta si ca "vorbim lucruri diferite". Mult succes si incearca sa citesti si altceva decat ce se preda in scoala. :) Si d-nii profesori ale caror idei le admiri riguros au facut, cred eu, la fel ca sa il descopere pe Mises.
O zi placuta,
Radu
aceeasi libertate de alegere
Radu, continui sa cred ca la fiecare argument concret pe care eu il aduceam, tu preferai sa complici, sa divaghezi. Eu iti spun ca o dai in bara cu atomicitatea si cu monopolul, tu preferi sa imi dai lectii cum ar trebui sa arate cariera mea... Nu iti face probleme, imi pot purta de grija.
Eu spuneam ca am receptat ca acest curs este despre institutiile societatii, nu despre liberalism. Insa daca sunt persoane care vad in economia institutionala o amenintare (liberala) a propriilor conceptii, atunci e altceva... Eu nu am facut decat sa imi transmit in mod deschis ideile.
Fii sigur ca citesc si altceva, si imi pare rau ca nu am avut ocazia inca din anul I sa beneficiez si de alte idei decat cele din manualele traditionale.
Despre varsta, nu pot spune decat ca te lasa logica: eu am spus ca tu te contrazici atunci cand pretinzi ca ai mare experienta cu "dreptatea absoluta" in timp ce pe alta parte te scuzi ca nu ai decat 20 de ani. Nu am spus ca mai multi ani inseamna neaparat mai multa intelepciune. Fii sigur ca sunt in favoarea profesorilor mai tineri, care am aboservat ca sunt mai motivati si pasionati de munca lor.
Si nu uita: cand scoala e dominata doar de anumite idei, multi dintre studenti vor ramane captivi in acestea. Eu cred in diversitatea si libertatea de alegere nu doar in afara scolii, asa cum incerci tu sa imi explici, ci si in afara si in interiorul scolii, al facultatii. pentru ca inainte de a rezolva probleme generale, sunt de rezolvat foarte multe probleme concrete.
Nu spun ca d-l decan trebuie sa ne oblige sa facem EI, ci cred ca nu trebuie sa nu ne oblige sa facem numai economia dorita de dansul.
Oricum, multumesc pentru atitudinea ta colegiala, de profunda superioritate!
Precizare
eco instit
Eco instit a fost da o materie pe care uneori imi doream sa nu o fi avut. Ideea de a primi teme ca la scoala generala sau liceu mi se pare comunista. Cum poti sa imi dai teme la facultate in fiecare saptamana si nu un exercitiu sau doua ci mai multe? Insa uite ca au avut efect. Daca nu as fi facut aceste teme nu as fi luat examenul cu siguranta..dar l-am luat tocmai datorita acestor teme. Referitor la faptul ca se doreste scoaterea materiei consider ca ar trebui sa devina o materie optionala si nu facultativa! Asa este cel mai bine! Un sfat pentru dl profesor este sa nu se dea batut si sa creada in continuare in ceea ce face! Bafta colegilor si dlui Marinescu(prof curs+seminar)!
economie institutionala. Gabi Staicu
o fi materia asta interesanta, dar din pacate domnii profesori sunt atat de orgoliosi, de parca ar fi cei mai destepti oameni de pe Pamant, incat trateaza toti studentii ca pe niste fiinte primitive. Domnul Staicu avea un mod aparte de a-i jicni pe studenti, aratandu-le cine e "sefu", adevaratul om inteligent. poate asa si este, dar un om ca dansul nu mi se pare potrivit pentru o materia atat de interesanta.
Publicaţi un comentariu nou