Statul modern şi intervenţia sa în viaţa noastră este justificată în permanenţă de socialişti prin prezenţa unui contract social care legitimează agresiunea instituţionalizată prin care statul ne forţează să fim “mai incluzivi” şi “mai participativi” acolo unde vrea el şi când vrea el. Istoria apariţiei statelor este foarte complexă şi foarte greu de clarificat şi argumentat utilitatea lor pentru existenţa noastră (care trebuie să meargă mai departe...
Citeste mai departeArticole
Pilonul ultim pe care se sprijină activitatea bancară cu rezerve fracţionare este existenţa monedei de hârtie produsă de stat. În trecut, pe timpul etalonului-aur, statele nu puteau garanta bancherilor că vor fi salvaţi indiferent de amploarea expansiunii creditului pe care aceştia o orchestrau şi indiferent de mărimea pierderilor pe care le acumulează datorită alocării nechibzuite a creditului. Aceasta deoarece, în momentul producerii unei panici, lumea are nevoie de bani, iar banii –...
Citeste mai departeThe political intervention on the monetary sistem had dramatical consequences in terms of price stability. The monopolization of monetary issuance and the ban of commodity money provided the states with the possibility to trigger worldwide devastating inflationary processes. Monetary issuance is very easily produced because printing paper money implies zero costs! Printing money became a common form of taxation, instead of the normal collection of taxes.
Citeste mai departeFirst of all, it has to be mentioned that the following text does not reffer to abstract notions, followed by a priori and empirical ones, regarding the concept of courage nowadays. Ok, or at least not in an exhaustive way. To a great extent, what follows is already a surplus to all the brilliant articles and books that were and are still written on the same topic: the monetary market and its standard ment to save a wrongly completed puzzle. However, even though it considerably looses its appeal, a remake has the advantage...
Citeste mai departeMai întâi ar fi de precizat că ceea ce urmează nu se referă la noţiuni abstracte urmate de altele apriorice şi empirice ale conceptului de curaj din ziua de azi. Ok, sau cel puţin nu la modul exhaustiv. În mare măsură, ceea ce urmează este deja un surplus la toate articolele şi cărţile geniale care s-au scris şi care încă sunt scrise despre unul şi acelaşi subiect: piaţa monetară şi al său etalon menit să salveze un puzzle greşit completat. Dar cum un remake, deşi...
Citeste mai departeWhen the state borrows money, it does it in order to finance public spendings. The purpose of borrowing is to facilitate the expansion of public spendings through the existence of a time difference between the moment of spending and the moment of payment. The relative lack of public constraints could lead the elected politicians, those who explicitely decide to spend, tax and borrow, to borrow even if the necessary conditions of a debt made on a basis of responsibility are not present.
Citeste mai departeAtunci când statul se împrumută o face pentru a finanța cheltuielile publice. Odată ce a luat decizia de a cheltui fonduri publice singura necunoscută rămâne modul de finanțare a acestor cheltuieli. Există trei mari posibilități: impozitare, împrumut si creație monetară. Cei care împrumută statul, prin achiziționarea de creanțe vândute de stat, renunță voluntar, printr-un set de alegeri care sunt independente de procesul politic, la dreptul de dispoziție asupra unor...
Citeste mai departeDe-a lungul istoriei, tema creșterii economice a fost principalul subiect de dezbatere atât în media, cât și în cercurile științifice. Cum anume se poate ajunge la progres, la dezvoltare, la bogăție, a fost tema pentru care cercetători din toate timpurile au consumat mii de pagini, fie ele fizice ori virtuale. La urma urmei, așa cum spunea Adam Smith, economiștii sunt datori să caute formula prin care societățile să obțină acea ‘avuție a națiunilor’. Și...
Citeste mai departeThe free market institution materializes as a good practice and is developing in order to bring out the best from the individuals. Based on the fundamental principle of property right security, in an atmosphere of democratic principles and rule of law, the market, through the mecanism of free competition, makes the transaction between economic agents possible, letting them decide for themselves on the profitability of each opperation, the voluntary character, under the right of respecting the rules of a bilateral c...
Citeste mai departeThe argument of the economic calculation does not magically vanish once we leave the institutional realm of socialism, I’d say on the contrary. In every economy considered nowadays, with frequent excesses of vocabulary generosity, a “free market” economy, there exists a deluge of instances in which the resource allocation faces totally different exigencies from those specific to the economic calculation. The common ground is concerned with the same ex-economical level of institutional arrangements...
Citeste mai departe„Socialismul a murit, trăiască intervenţionismul!”. Probabil aşa ar exclama, imperialist, epigonii moderni ai „planificării raţionale”, după ce sistemul socialist s-a năruit precum un castel din cărţi de joc, ridicat ideologic pe fundaţii instituţionale mlăştinoase. Cu un aşa notoriu deznodământ, ce noimă ar mai avea teza imposibilităţii calculului economic în socialism, se întreabă nostalgicii ideologi, de vreme ce istoria a făcut ca însăşi ţinta...
Citeste mai departeThe international financial institutions are not simple ATMs, as the Bucharest authorities consider. Of course, as long as you have a share in the capital of these institutions, you have the right to loan money. In case of IMF, the money you lend “buys” you the time you need to eliminate the causes of your own inefficiency, that brought you in the dangerous situation of exporting your problems. The money you lend from IBRD are for financing certain development programs and the important thing is not the...
Citeste mai departeNu aș fi abordat în mod public subiectul noului acord cu Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru următorii doi ani dacă acest acord nu ar fi fost prezentat într-un mod triumfalist de către autoritățile române. Consider că raporturile cu instituțiile financiare internaționale trebuie gestionate cu decență, pragmatism și responsabilitate. Ca țară membră a Uniunii Europene (UE), România ar fi trebuit să dea dovadă de mai multă înțelegere a obligațiilor care îi...
Citeste mai departeSAPIENS? Dominique Strauss-Kahn rămâne în istorie (ironia sorţii este că, mai degrabă, iese din ea…) drept directorul general al molohului financiar public global, în timpul celei mai mari părţi a crizei economice de la cumpăna primelor decenii ale secolului XXI. Iar XXX este, pe de altă parte, (în)scena(rea) (umblă vorba prin… regie) în care DSK a interpretat un act, ratat şi acela, dar care l-a lăsat în afara distribuţiei puterii în finanţa publică...
Citeste mai departeAuzim zilnic despre interesul public : în dezbaterile televizate, în discursurile politice, în activitatea cotidiană a fiecăruia dintre noi. Ne lovim repetitiv de aceeaşi sintagmă şi am ajuns să o asimilăm fără a analiza în profunzime semnificaţia acestui concept şi măsura în care acesta poate fi real. Voi începe aşadar prin a defini conceptul de interes public. În dicţionar, interesul public este acela ce urmăreşte bunăstarea generală. Aşadar, înainte...
Citeste mai departe